bulgarian property
top header
Laman Utama Pusat Rawatan Jadual Rawatan Doa-doa Pilihan Carta Organisasi Peta Darussyifa Bangi Hubungi Kami
kesembuhan
Kenyataan Tuan Guru
Sila lihat video ini:


AHLI DARUSSYIFA'


BUKU TUAN GURU




MENU UTAMA
  • Laman Utama
  • Baca Saya Dahulu
  • Pusat-Pusat Rawatan
  • Jadual Rawatan
  • Prosedur Rawatan
  • Asas Pengubatan
          Darussyifa'
  • Sejarah Darussyifa'
  • Keterangan Logo
  • Ahli Jawatankuasa
  • Jenis Rawatan
  • Aktiviti Persatuan
  • Unit Dakwah
  • Hubungi Kami
  • Peta Darussyifa Bangi
  • Keahlian Persatuan
  • Biodata Tuan Guru
  • Galeri Gambar
  • Kemusykilan Agama

  • MENU UNTUK AHLI
  • Pesanan Tuan Guru
  • Nasihat Pengerusi
  • Peraturan Persatuan
  • Pertahanan Diri
  • Asas 10 & Zikir
  • Panduan Mengambil
         Herba
  • Gambar Herba
  • Rakaman Kuliah

  • ARKIB BERITA
  • Berita Tahun 2006
  • Berita Tahun 2007

  • ARTIKEL

    KOLEKSI CERPEN
  • Suatu Kisah Siri-1
  • Suatu Kisah Siri-2
  • Suatu Kisah Siri-3
  • Suatu Kisah Siri-4

  • MUAT TURUN AUDIO
    Koleksi Rakaman
    Kuliah dan Ceramah
    Oleh
    Tuan Guru Dato'
    Dr. Haron Din
    ---------------------------------

    MUAT TURUN PERISIAN
    Muat Turun (Download)
    Perisian Percuma
    ---------------------------------


    JUMLAH PAPARAN
    Kami sudah memaparkan
    23441453
    halaman sejak 3 April 2007

    ADMINISTRATOR
  • Admin Login
  • FTP Darussyifa ORG
  • FTP Ahli Darussyifa
  • PHP-NUKE Tools
  • Edit Pusat Rawatan

  • SJ021: Bolehkah tidak ditulis ayat-ayat al-Quran untuk digantungkan pada badan, sebagai ikhtiar menyembuhkan penyakit gangguan Makhluk Halus?

    Soalan

    Bolehkah tidak ditulis ayat-ayat al-Quran untuk digantungkan pada badan, untuk dijadikan penghadang dari gangguan makhluk halus atau dijadikannya sebagai ikhtiar menyembuhkan penyakit. Menurut kata seorang ustaz, ianya dibolehkankan, betul atau tidak?

    Jawapan

    Menggantungkan sesuatu di badan untuk dijadikan sebagai pengadang daripada gangguan makhluk halus atau untuk menyembuhkan penyakit, terbahagi kepada dua bahagian yang utama.

    Pertamanya, menggunakan tangkal menangkal seperti menggunakan bahan seperti tulang binatang atau kayu yang dikatakan berhikmah, atau seumpamanya, ulama tidak khilfah bahawanya ia tidak harus.

    Ianya adalah ditegah berdasarkan kepada hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Dawud, Ibnu Majah, al-Hakim dan al-Baihaqi yang mafhum hadis itu bermaksud, "Sesungguhnya jampi mentera yang menggunakan perkataan-perkataan syirik terhadap Allah, tangkal menangkal, ilmu pengasih adalah syirik."

    Hadis ini jelas menunjukkan bahawasanya tangkal yang digunakan oleh masyarakat di zaman jahiliyah, ada yang menggunakannya selepas kedatangan Islam hingga hari ini adalah termasuk dalam istilah 'tamamaaim' atau tangkal. Ini jelas haram. Wajib dijauhi. Ianya dekat kepada kesyirikan kepada Allah S.W.T ataupun ianya syirik terus.

    Keduanya, adapun mengunakan ayat-ayat al-Quranul Karim, dilipat dan digantung, dijadikan seolah-olahnya tangkal di badan dengan tujuan untuk dijadikan pengadang daripada syaitan atau untuk menyembuhkan penyakit,

    Dalam hal ini, ulama-ulama terdahulu hingga ke hari ini berbeza pendapat. Satu golongan mengatakan ianya tidak harus, satu lagi golongan mengatakan ianya harus.

    Yang berpendapat tidak harus adalah berpandukan kepada umum hadis yang disebutkan di atas tadi. Hadis itu jelas melarang daripada menggunakan tangkal tanpa mengira bahan tersebut digunakan daripada al-Quran atau bukan dari al-Quran.

    Semuanya sama sahaja, ia boleh membawa kepada kesyirikan kepada Allah kerana ada penggantungan kepada makhluk, bukan kepada Allah S.W.T.

    Golongan ini berhujah dengan kaedah fekah yang terkenal disebut dengan 'sadduzzarie'ah', iaitu mencegah daripada kerosakan, khususnya kerosakan aqidah.

    Kaedah ini membolehkan kita melarang, mencegah dari melakukan suatu perkara yang boleh membawa kepada haram atau syirik.

    Menggunakan tangkal untuk mengelak atau mempertahankan diri daripada sesuatu yang tidak diingini, boleh membawa kepada terpesongnya penggantungan ataupun tawakal kepada Allah. Menyimpang pendirian sepatutnya bergantung harap kepada Allah S.W.T sahaja, kepada penggantungan tangkal walaupun ianya ayat-ayat al-Quran.

    Perbuatan sebegitu juga membawa makna bahawa kita telah menghina al-Quran bagi maksud membawanya bersama kita ke tempat yang tidak suci seperti tandas, melakukan kerja yang bercanggah seperti maksiat, sebagainya. Perkara itu tidak wajar dilakukan, penggunaan ayat al-Quran sebagai tangkal atau disembunyikan ayat tersebut dalam perhiasan wanita (seperti loket), semuanya itu adalah haram mengikut golongan yang pertama ini. Golongan yang berpendapat seperti iini adalah sahabat Rasulullah s.a.w seperti Abdullah ibni Mas'ud, Imam Ahmad bin Hambal (salah satu riwayat daripadanya) dan lain-lain.

    Golongan yang kedua, berpendapat, perbuatan sedemikian itu adalah harus, didokong Abdullah bin Amru bin al-'Ass, Abu Jaafar al Baqir dan Imam Ahmad bin Hambal (salah satu riwayat daripadanya). Mereka berpendapat ia adalah harus kerana berlaku di zaman Rasulullah s.a.w, ada sahabat yang berbuat sedemikian untuk anak-anak mereka yang belum boleh menghafaz al-Quran.

    Meskipun ada dua pandangan sahabat dan ulama. Satu yang mengharuskan, kedua yang tidak mengharuskan, akan tetapi perubahan zaman boleh membawa perubahan hukum, khususnya bagi kes seperti dalam soalan ini di zaman ini.

    Zaman ini, akidah umat Islam sedang terancam, iman rata-rata begitu rapuh dan mudah rosak. Amat terdedah kepada kesyirikan dan kekufuran kerana zaman ini dipenuhi dengan kemaksiatan kepada Allah.

    Umat hari ini kekurangan ilmu yang membawa keutuhan pegangan, kecelaruan dalam pegangan hukum sehingga banyak yang melakukan pelanggaran hukum yang disengajakan.

    Zaman ini, umat Islam tidak begitu kuat bergantung kepada Allah, kerana amat terdedah kepada gejala-gejala yang mendorong mereka lebih mengutamakan kenikmatan hidup sementara, tidak mempedulikan halal haram dan lebih suka mengharap kebahagiaan kehidupan yang segera tanpa memikir kebahagian akhirat yang sejati.

    Oleh yang demikian, maka pergantunggan ummah kepada tangkal ini, jika tidak dibendung atau dicegah dengan sejelas-jelasnya akan mendorong ummah terjerumus ke pelbagai kerosakan lain.

    Ayat-ayat al-Quran secara umumnya bukan untuk gantung atau dijadikan tangkal. Ianya adalah untuk diamat-amati maknanya. Difahami tuntutannya, direalisasikan hukumnya, dijadikan panduan kehidupan untuk mendapat keredhaan Allah bagi kebahagiaan dunia akhirat.

    Ayat al-Quran adalah untuk dibaca an dihafal, dipohon perlindungan daripada Allah dan membentuk jati diri untuk mentaati Allah. Untuk melindungi diri dari gangguan syaitan, memang dibolehkan atau diharuskan bacaan-bacaan al-Quran. khususnya, al-muawwizaat (Surah al-Ikhlas, Surah-Falaq, Surah an-Nas), ayat Qursi dan sebagainya, boleh diamalkan untuk menjadi penghalang darpada sesuatu yang tidak diingini.

    <Kembali ke Menu Kemusykilan Agama>

     


    PERSATUAN KEBAJIKAN DAN PENGUBATAN ISLAM MALAYSIA ( DARUSSYIFA )

    No 5. Jalan 1/7D, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor.
    Tel. 03-89250443
    Email: darussyifa.malaysia@gmail.com

    Jika anda menghubungi pejabat Darussyifa', lalu tiada jawapan maka sila hubungi  nama-nama berikut;

    1. Encik Rahimi (012-2590432)
    2. Encik Hamizi (012-3153797)

    [Untuk Maklumat Klinik Rawatan Darussyifa' di Seluruh Malaysia SILA KLIK DISINI]
    [Untuk Jadual Waktu Rawatan di Klinik Darussyifa' Bandar Baru Bangi SILA KLIK DISINI] 
    [Untuk melihat Peta Lokasi Klinik Darussyifa' Bandar Baru Bangi SILA KLIK DISINI]

    Untuk Melihat Lokasi Darussyifa' dari Google Map, SILA KLIK DISINI


    Alamat Koperasi Darussyifa'

    KOPERASI DARUSSYIFA' BERHAD
    No 5. Jalan 1/7D, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor. 
    Pertanyaan berkenaan Koperasi: Sila hubungi Haji Roslan: 019-2398573
    Fax: 03-89260343
    Email: kopdsyifa@gmail.com




    Laman web ini terbaik dipapar dengan menggunakan resolusi 1024x768.
    Laman Web ini dibangunkan dengan menggunakan PHP-Nuke (http://phpnuke.org/)